Zadaniem liderów wprowadzających uczniów w temat i ideę projektu jest:
- zaciekawienie młodzieży historią i związkami ich miejscowości, z rzeką
- przedstawienie kulturotwórczej roli rzek
- wskazanie problemu ginącego dziedzictwa rzek
- wzbudzenie potrzeby jego ochrony i pokazanie przykładów działań możliwych do przeprowadzenia,
- powołanie zespołu i zgłoszenie do konkursu,
- uaktywnianie, inspirowanie, motywowanie i koordynowanie grupy w pracy nad projektem konkursowym
- utrzymywanie kontaktu z organizatorem
Zadaniem uczniów, poznających miejscowe dziedzictwa kulturowe rzeki jest:
- poznanie rzeki i relacji między nią a miejscowością, w której zamieszkują
- dotarcie do ludzi znających historie i opowieści związane z rzeką, utrwalenie ich i dokumentacja
- zinwentaryzowanie istniejących zabytków nautologicznych i materialnych świadectw związków ludzi z rzeką
- odszukanie archiwaliów ikonograficznych i starych map
Propozycje działań prowadzących do realizacji zadania konkursowego:
- Lekcja historii regionalnej o kulturotwórczej roli rzek przeprowadzona nad rzeką, w miejscu, z którym związana jest historia.
- Poszukiwanie przez uczniów historii, opowieści, słów i nazw związanych z rzeką, przez rozmowy z rodzicami, dziadkami, wywiady z sąsiadami i lekturę opracowań krajoznawczych.
- Wycieczka do muzeum regionalnego, archiwum lub biblioteki, w poszukiwaniu śladów rzecznej przeszłości: przedmiotów materialnych, map, ilustracji, opracowań, książek.
- Zinwentaryzowanie zabytków rzecznych, np.: drewnianych łodzi, barek, mostów, portów, przystani, młynów, jazów, itp.
- Zbadanie wielokulturowej historii miejscowości, np. odszukanie starych cmentarzy lub domów osadników holenderskich,
- Odnalezienie ludzi związanych z rzeką zawodowo: szkutników ludowych, rybaków, młynarzy, przewoźników, marynarzy.
- Przeprowadzenie lokalnej kampanii poszukiwawczej w mediach.
- Zorganizowanie wystawy prezentującej wyniki poszukiwań.
- Przeprowadzenie zajęć plastycznych lub teatralnych inspirowanych zebranymi przez dzieci historiami.
- Nagranie lub sfilmowanie wywiadów
- Napisanie reportażu, opowiadania,
- Wykonanie zdjęć, rysunków, pomiarów itp
- Zorganizowanie wycieczki nad rzekę, w miejsca związane z poznanymi historiami, i opowiadanie ich w terenie przez młodzież.
- Opracowanie trasy i wyszkolenie grupy przewodników, oznakowanie trasy.
- Nawiązanie współpracy z grupami realizującymi projekt w innych placówkach lub miejscowościach, wzajemna inspiracja.
Zadanie konkursowe:
Zadaniem uczniów jest opracowanie lokalnej, "rzecznej" trasy kulturowej: wycieczki nad rzekę śladami historii jej związków z miejscowością, w której żyją. Może być to zarówno krótki spacer wokół jednego miejsca lub wydarzenia jak również całodzienna podróż w rzeczną przeszłość. Niezwykle ważna jest umiejętność opowiadania lokalnych "rzecznych" historii. Dozwolone są wszelkie artystyczne formy ekspresji. Opis szlaku powinien zostać opracowany jednak również w formie możliwej do zaprezentowania na stronie internetowej i opublikowania drukiem. Cenne będą archiwalne zdjęcia, obrazy, rysunki lub mapy ilustrujące opis szlaku.
Zadaniem opiekuna jest inspirowanie młodzieży do prowadzenia poszukiwań, pomoc w zrozumieniu wagi dokonanych odkryć i wsparcie w twórczym opracowania ich wyników. Ocenie jury będzie podlegała kreatywność, inwencja i zaangażowanie w pracę z młodzieżą. Prosimy, więc o prowadzenie dziennika opisującego prowadzone formy zajęć i osiągnięte efekty. Najciekawsze, najbardziej inspirujące formy działań posłużą do wypracowania wzoru metodyki pracy w kolejnych latach trwania projektu.
Organizatorzy:
- zapewniają wsparcie merytoryczne i konsultacje z ekspertami podczas trwania projektu
- ułatwiają kontakty pomiędzy uczestniczącymi ośrodkam