Zadaniem liderów wprowadzających uczniów w temat i ideę projektu jest:

  • zaciekawienie młodzieży historią i związkami ich miejscowości, z rzeką
  • przedstawienie kulturotwórczej roli rzek
  • wskazanie problemu ginącego dziedzictwa rzek
  • wzbudzenie potrzeby jego ochrony i pokazanie przykładów działań możliwych do przeprowadzenia,
  • powołanie zespołu i zgłoszenie do konkursu,
  • uaktywnianie, inspirowanie, motywowanie i koordynowanie grupy w pracy nad projektem konkursowym
  • utrzymywanie kontaktu z organizatorem

Zadaniem uczniów, poznających miejscowe dziedzictwa kulturowe rzeki jest:

  • poznanie rzeki i relacji między nią a miejscowością, w której zamieszkują
  • dotarcie do ludzi znających historie i opowieści związane z rzeką, utrwalenie ich i dokumentacja
  • zinwentaryzowanie istniejących zabytków nautologicznych i materialnych świadectw związków ludzi z rzeką
  • odszukanie archiwaliów ikonograficznych i starych map

Propozycje działań prowadzących do realizacji zadania konkursowego:

  • Lekcja historii regionalnej o kulturotwórczej roli rzek przeprowadzona nad rzeką, w miejscu, z którym związana jest historia.
  • Poszukiwanie przez uczniów historii, opowieści, słów i nazw związanych z rzeką, przez rozmowy z rodzicami, dziadkami, wywiady z sąsiadami i lekturę opracowań krajoznawczych.
  • Wycieczka do muzeum regionalnego, archiwum lub biblioteki, w poszukiwaniu śladów rzecznej przeszłości: przedmiotów materialnych, map, ilustracji, opracowań, książek.
  • Zinwentaryzowanie zabytków rzecznych, np.: drewnianych łodzi, barek, mostów, portów, przystani, młynów, jazów, itp.
  • Zbadanie wielokulturowej historii miejscowości, np. odszukanie starych cmentarzy lub domów osadników holenderskich,
  • Odnalezienie ludzi związanych z rzeką zawodowo: szkutników ludowych, rybaków, młynarzy, przewoźników, marynarzy.
  • Przeprowadzenie lokalnej kampanii poszukiwawczej w mediach.
  • Zorganizowanie wystawy prezentującej wyniki poszukiwań.
  • Przeprowadzenie zajęć plastycznych lub teatralnych inspirowanych zebranymi przez dzieci historiami.
  • Nagranie lub sfilmowanie wywiadów
  • Napisanie reportażu, opowiadania,
  • Wykonanie zdjęć, rysunków, pomiarów itp
  • Zorganizowanie wycieczki nad rzekę, w miejsca związane z poznanymi historiami, i opowiadanie ich w terenie przez młodzież.
  • Opracowanie trasy i wyszkolenie grupy przewodników, oznakowanie trasy.
  • Nawiązanie współpracy z grupami realizującymi projekt w innych placówkach lub miejscowościach, wzajemna inspiracja.

Zadanie konkursowe:

Zadaniem uczniów jest opracowanie lokalnej, "rzecznej" trasy kulturowej: wycieczki nad rzekę śladami historii jej związków z miejscowością, w której żyją. Może być to zarówno krótki spacer wokół jednego miejsca lub wydarzenia jak również całodzienna podróż w rzeczną przeszłość. Niezwykle ważna jest umiejętność opowiadania lokalnych "rzecznych" historii. Dozwolone są wszelkie artystyczne formy ekspresji. Opis szlaku powinien zostać opracowany jednak również w formie możliwej do zaprezentowania na stronie internetowej i opublikowania drukiem. Cenne będą archiwalne zdjęcia, obrazy, rysunki lub mapy ilustrujące opis szlaku.

Zadaniem opiekuna jest inspirowanie młodzieży do prowadzenia poszukiwań, pomoc w zrozumieniu wagi dokonanych odkryć i wsparcie w twórczym opracowania ich wyników. Ocenie jury będzie podlegała kreatywność, inwencja i zaangażowanie w pracę z młodzieżą. Prosimy, więc o prowadzenie dziennika opisującego prowadzone formy zajęć i osiągnięte efekty. Najciekawsze, najbardziej inspirujące formy działań posłużą do wypracowania wzoru metodyki pracy w kolejnych latach trwania projektu.

Organizatorzy:
  • zapewniają wsparcie merytoryczne i konsultacje z ekspertami podczas trwania projektu
  • ułatwiają kontakty pomiędzy uczestniczącymi ośrodkam