Kolejny koncert na pochylni Warszawskiej Stoczni Rzecznej, (vis a vis Torwaru) z cyklu Światła Portu Czerniakowskiego.
O 21:00 w blasku trzystu świec z otchłani wyłoni się żywa tradycja flisacka, z Sandomierza nad Wisłą do Portu Czerniakowskiego zawita Hambawenah.

Hambawenah - brzmi jak zaklęcie. Hambawenah to nadwiślańska energia. To zespół z Sandomierza, z energią kieleckiego krzemienia. Jedyna grupa muzyczna w kraju, która zajmuje się rekultywacją tradycji muzycznej dawnych kultur wodniackich z Polski. I to już 10 lat. Zaczynali w 1996 roku od tradycyjnych pieśni żeglarskich, aż zderzyli się z naszą rodzimą kulturą flisacką. Niezwykle bogatą, przemieszaną, etnicznie i muzycznie. Flisacy-wędrownicy, jak rzeki nieśli materiał muzyczny, obrastając i dołączając kolejne wątki.

Tak też brzmi Hambawenah. Trochę tradycji i trochę rocka, i soul i jazz i funky. Tradycyjne skrzypce, mandolina, akordeon oraz nowoczesna gitara basowa i elektryczna.

Występują na scenach folkowych oraz szantowych w kraju, powoli wciąga ich również światowy nurt zwany "maritime folk". Nagrodzeni zostali na tegorocznej edycji festiwalu Nowa Tradycja (Festiwal Muzyki Folkowej Polskiego Radia). A na Festiwalu Piosenki Wodniackiej Szantomierz 2006 można było posłuchać ich jubileuszowego koncertu, koncertu z gwiazdami (min. Beata Bartelik-Jakubowska, Marek Szurawski, Piotr Zadrożny, Ryczące Dwudziestki).

Zapieje duet Judyta Nowak - Grzegorz Świtalski. Skład zespołu:

  • Judyta Nowak (śpiew),
  • Katarzyna Pytel (skrzypce),
  • Grzegorz Świtalski (śpiew, mandolina),
  • Robert Bielecki (akordeon),
  • Grzegorz Myśliwiec (gitara elektryczna),
  • Wirgiliusz Dryło (gitara basowa),
  • Rafał Wódz (perkusja).

Więcej informacji na stronie www.hambawenah.art.pl

Projekt Światła Portu Czerniakowskiego organizujemy dzięki wsparciu Biura Teatru i Muzyki m. St. Warszawy.

Czternasty koncert na pochylni Warszawskiej Stoczni Rzecznej, (vis a vis Torwaru) z cyklu Światła Portu Czerniakowskiego. W blasku trzystu świec o godzinie 21:00 z otchłani wyłoni się Żywiołak i na pokładzie barki Herbatnik zagra.

Muzyka Żywiołaka to wypadkowa takich stylów muzycznych jak: folk, punk, rockmetal, akustyczne transtechno czy drum`n`bass. Sięga ona również po elementy muzyki: dub, chillout czy ambient, a spojona jest brzmieniami zrekonstruowanych instrumentów dawnych, "wynalazków" techniki nowszej, oraz archaicznych i współczesnych technik wokalnych. Polska muzyka neoludowa.

Słowo Żywiołak nie ma znaczenia dosłownego, nie opisuje żadnej konkretnej mitycznej postaci. Jest grą słów, jakich wiele znaleźć można we współczesnej "słowianizującej" literaturze. Słowo Żywiołak ma jednoznacznie oddać energię wykonywanej muzyki. "Żywiołak" to wytwór słowiańskich wyobraźni. "Żywiołak" to muzyka żywiołów.

Projekt "Żywiołak" jest nieprzypadkowym dziełem spotkania Roberta Jaworskiego i Roberta Wasilewskiego, dwóch pasjonatów nurtów muzycznych określanych mianem heavyfolk, biometal, folkmetal, czy też hardfolk. Obaj przeszli fascynacje szeroko rozumianą muzyką celtycką, słowiańską oraz rock`n`rollem i postanowili przywołać do życia stwory rodzimych legend i baśni, które wielowiekowa już tradycja chrześcijańska zdegradowała do roli diabłów i złych mocy.

Zespół:

  • Robert Jaworski -instrumenty ludowe oraz współczesne rekonstrukcje instrumentów dawnych: lira korbowa, fidel renesansowa, lutnia, flet, dudy, altówka.
  • Robert Wasilewski - lutnia, wokal ciemny, gitara basowa. Na co dzień gitarzysta legendarnego - zespołu Open Folk.
  • Iza Byra - zaklęte dźwięki kobiecego gardła, rytmiczne szekere, tudzież inne dziwności i przeszkadzajki.
  • Anucha Piotrowska - wokal, djembe.
  • Maciek Łabudzki - baraban ,czynel oraz inne bębny i perkusjonalia.

Więcej informacji na stronie: www.zywiolak.webd.pl

Projekt Światła Portu Czerniakowskiego organizujemy dzięki wsparciu Biura Teatru i Muzyki m. St. Warszawy.

Piętnasty koncert na pochylni Warszawskiej Stoczni Rzecznej, (vis a vis Torwaru) z cyklu Światła Portu Czerniakowskiego. Start o godzinie 21:00. W blasku trzystu świec na pokładzie barki Herbatnik wystapią "Kawalerowie błotni" - grupa powstała w 2001 z inicjatywy Jerzego Kornowicza. Ma za sobą szereg działań intuicyjnych i kompozycji kreowanych na żywo w najróżniejszych nietypowych okolicznościach jak np. w lasach czy na łąkach. Działalność Kawalerów łączy tradycję free-jazzową z działaniami intuicyjnymi i komponowaniem. Dlatego w grupie spotykają się z reguły specjaliści od kształtowania przestrzeni muzycznej: grający, doświadczeni kompozytorzy, improwizatorzy i inni trudni do zakwalifikowania gatunkowego muzycy, nazwijmy ich: alternatywni.
Spotkania tak szerokiego spektrum muzyków rodzą nową, unikalną wartość muzyczną. Aby uniknąć ewentualnych nieporozumień warto wyjaśnić, że status "kawalera" nie odnosi się do stanu cywilnego, lecz do szarży i przynależności (vide: Kawalerowie Maltańscy czy kawalerzyści).
Kawalerowie Błotni:

  • Jerzy Kornowcz - syntezator
  • Tadeusz Wielecki - kontrabas
  • Ryszard Latecki - trąbka, perkusjonalia
  • Mieczysław Litwiński - skrzypce, harmonium, śpiew
  • Tadeusz Sudnik - groovebox, efekty

Dotychczasowe projekty: Kawalerowie Błotni (zamówienie Stowarzyszenia Kultury i Edukacji, premiera 2001), Jazda okopowa (2003), Opary (zamówienie i premiera Warszawskich Spotkań Muzycznych 2004), Przypowieści(zamówienie i premiera festiwalu Audio Art. 2004), Przypowieści rzeczne(zamówienie Fundacji "Ja Wisła", premiera - lipiec 2005), Śpiewnik kawaleryjski (zamówienie stowarzyszenia autorów ZAKiS premiera 2005), Knieje (zamówienie i premiera 25 edycji festiwalu Musica Polonica Nova, luty 2006).

Jerzy KORNOWICZ : ur. 1959 - kompozytor, pianista-improwizator. Edukował się w Akademii Muzycznej w Warszawie ( kompozycja u Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego) oraz w Konserwatorium Królewskim w Hadze (kompozycja u Louisa Andriessena). Pisał utwory na zamówienie m.in. Radia BBC, Polskiego Radia, chóru BBC Singers, festiwalu "Warszawska Jesień", orkiestry De Ereprijse, kwartetu Joachim i Praskiej Filharmonii. Jego utwory są w repertuarze m.in. Elżbiety Chojnackiej (nagroda Orfeusza na "Warszawskiej Jesieni" za "Kształty żywiołów"), Jerzego Maksymiuka, Stephena Cleobury, Simona Joly, Krzysztofa Bąkowskiego, Aleksandry Krzanowskiej, Orkiestry Muzyki Nowej, Orkiestr Leopoldinum i Vratislavia oraz chóru Schola Cantorum Gedanensis.

Tadeusz WIELECKI: ur. 1954 w Warszawie. Studiował grę na kontrabasie i kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego; w latach 1986-87 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu bryzgowijskim. Jako kontrabasista występuje we współczesnym repertuarze solowym. Koncertował w wielu krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Zajmuje się propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną. Prowadził audycje muzyczne dla dzieci i młodzieży: Przeboje muzyki współczesnej, Coś z niczego i Dźwiękowdzięki w programach III i II Polskiego Radia oraz w Radiu Bis.

Mieczysław Eligiusz LITWIŃSKI: kompozytor, multiinstrumentalista i śpiewak o "wirtuozowskiej skali głosu" [The New York Times]. Mieszkał i tworzył w Polsce, Stanach Zjednoczonych i na Litwie. Wykonywał swoją muzykę w wielu krajach wschodniej i zachodniej Europy, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych (m.in. w Carnegie Hall). Pisze pieśni, muzykę kameralną, baletową i teatralną. Wielokrotnie nagradzany (Bessie Award 1989, "Kompozytor Roku" w ankiecie słuchaczy American Public Radio 1986).

Ryszard LATECKI: multinstrumentalista (trąbka i fortepian), wynalazca latary - opatentowanej półprogowej gitary (www.geocities.com/rlatecki/), twórca wielu różnych formacji muzycznych występujących pod nazwami Latecki Improv, Latarka 44, Laterna. Szczególnie aktywny na scenie alternatywnej muzyki improwizowanej. Istotą jego projektów jest spotkanie na scenie lub w studio muzyków reprezentujących różne muzyczne nurty; muzyków mających jednak jedną wspólną cechę: zamiłowanie do improwizacji. Improwizacji pozbawionej formalnych założeń, zgodnej z duchem miejsca i czasu, w których odbywa się koncert. Opartej w dużej mierze na intuicji.

Tadeusz SUDNIK; założyciel Studia Dźwięków Niemożliwych. Tworzy multimedialne spektakle i jam sessions. Przez kilkanaście lat pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia gdzie nagrywał muzykę elektroniczną, teatralną, filmową i baletową. Jednocześnie koncertował w Europie i nagrywał płyty z renomowanymi jazzowymi muzykami np. zespół Freelectronic Tomasza Stańki w latach 80-tych. Wiele lat współpracował z festiwalem Warszawska Jesień i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Skomponował muzykę dla Teatru Wielkiego do spektaklu baletowego "Pejzaż Nocą". Projektował dźwięk dla Double Opera Heartpiece wystawianej w galerii The Kitchen w Nowym Yorku.

Kawalerowie Błotni zwykli różne mniej lub bardziej szczegółowo zaplanowane utwory oblekać w dźwięki w chwili wykonania. Formy całkowicie intuicyjne, choć bardzo przez nich lubiane, to jedynie część ich praktyki. Scenariusz Scen określa zarówno formę, jak i "problematykę" poszczególnych faz utworu. Zakłada również bardzo osobistą reakcję każdego z wykonawców na postawione "tematy".

Prosimy wszystkich gości palących, tak kawalerów jak i panny o wyposażenie się w popielniczki i zabezpieczanie pecików. Nornica będzie wdzięczna. Artur za to będzie wdzięczny za pozostawienie puszek po napojach w niebieskim koszu.

Projekt Światła Portu Czerniakowskiego organizujemy dzięki wsparciu Biura Teatru i Muzyki m. St. Warszawy.

O godzinie 22:00 kolejny koncert z cyklu Światła Portu Czerniakowskiego na barce Herbatnik, Port Czerniakowski, pochylnia Warszawskiej Stoczni Rzecznej. Wstęp wolny, należy zabrać karimatę coś na komary i na ognisko a osoby palące obowiązkowo własne popielniczki.

HATI Recycled Magick Soundsystem

Recycled Magick Soundsystem to nowa odsłona duetu HATI, znanego dotychczas raczej z muzyki opartej na brzmieniu akustycznych instrumentów muzycznych z różnych stron świata oraz zbudowanych przez samych muzyków. Teraz dwaj artyści dźwięku operują wyłącznie na instrumentach elektronicznych i posługując się głównie intuicją, wydobywają z nich "żywe" magiczne rzeźby dźwiękowe. Rafał Iwański i Dariusz Wojtaś tworząc pod szyldem Recycled Magick Soundsystem, odwołują się jednocześnie do praktyki i teorii muzyki, wypracowanej przez takich kompozytorów jak La Monte Young (drone music), Z’EV (industrial recycling) czy Zbigniew Karkowski (experimental noise). Iwański i Wojtaś założyli HATI w 2001 r., kiedy to zdecydowali się na realizację nowej drogi poszukiwań, opierając się na wieloletnich doświadczeniach z psychodeliczną muzyką rockową i elektroniczną. Jako HATI zagrali dotychczas kilkadziesiąt koncertów (i na kilku festiwalach), w tym na wspólnej trasie koncertowej z Z’EVem, jednym z najwybitniejszych i oryginalniejszych perkusjonalistów współczesnych. Wydali 4 płyty (a także zawitali na kilku składankach), wszystkie bardzo dobrze przyjęte w prasie muzycznej i wśród słuchaczy.

Duet HATI swoją nową elektroniczną odsłoną promuje jednocześnie płytę HATI vs. Z’EV #1 (z muzyką elektroakustyczną), która otrzymała ostatnio garść świetnych recenzji, np.:

  • "Najoryginalniejszy młody polski zespół? Duet Hati. Świat już to zauważył. Ich muzyka nagrana w Toruniu, została zmiksowana w Londynie i wydana we Włoszech. Materiał miksował i dogrywał doń własne dźwięki legendarny mistrz instrumentów perkusyjnych Z'ev. To jeden z mistrzów duetu. /.../ Trzymają się z dala od trendów, stawiając na siłę organicznych brzmień." Rafał Księżyk, Dziennik
  • "Jest to z pewnością jedna z najciekawszych propozycji muzycznych przygotowanych w ostatnim czasie z udziałem polskich instrumentalistów. Szczerze polecam, zwłaszcza tym wszystkim, którzy nie mieli okazji obejrzeć wspólnych koncertów Z’EVa i HATI." Dariusz Brzostek, www.vivo.pl

DYSKOGRAFIA:

  • HATI vs. Z’EV #1, 2006, Ars Benevola Mater, Włochy, lim. ed. 950. Wspólny projekt elektroakustyczny: akustyczne partie instrumentalne HATI w studio Z’EV’a - genialnego dźwiękowego eksperymentatora i jednego z najwybitniejszych perkusjonalistów współczesnych;
  • Zero Coma Zero, 2005, Nefryt, lim. ed. 250. Jedną z przewodnich idei tej płyty jest wykorzystanie instrumentów z odzysku oraz archaicznych instrumentów etnicznych. Industrial ethno;
  • Music for Metal Idiophones, 2003, Eter, lim. ed. 150. Minimal music na gongi chińskie, gongi syjamskie, krotale tybetańskie oraz obiekty znalezione;
  • Genius Loci, 2003, Eter, lim. ed. 180. Materiał nagrany w halach magazynowych fabryki Merinotex w Toruniu, w dużym pogłosie. Instrumenty: ligawki, rogi, piszczały, muszla, trąbka i inne;
  • Mantra-I: Prehistory of HATI: Vol. 1, 2006, Eter, lim. ed. 111. Płyta zawiera nagrania z oryginalnych sesji z 1997 r., nigdy wcześniej nie publikowane w formacie cyfrowym. Mantra-I to 6 elektroakustycznych utworów nagranych "na żywo w studio". Jest to pierwsza z serii publikacji prezentujących psychodeliczną i eksperymentalną muzykę, którą tworzyli przyszli twórcy HATI w latach 90. XX w., zanim powołali do życia projekt w 2001 r. Wydanie Mantra-I łączy się równocześnie z powołaniem do życia w czerwcu 2006 nowej odsłony HATI: Recycled Magick Soundsystem.

Płyty HATI dostępne są po koncertach, pod mailem itah@o2.pl, w Warszawie w: Hey Joe, Zamek Ujazdowski i Galeria Nusantara oraz w wielu innych miejscach na świecie Strona internetowa HATI: www.hati.info

Na Barce Herbatnik na pochylni Warszawskiej Stoczni Rzecznej w Porcie Czerniakowskim, vis a vis Torwaru zaczynamy o godzinie 22:00

Kochankowie Gwiezdnych Przestrzeni to swoista mieszanka Reggae Funky Drum&'n Bassu Transu i Rocka, uwieńczone totalnie pozytywną energią i humorem. Zespół szybko podbił klubowe sceny i w ciągu pierwszego roku istnienia zagrał kilkadziesiąt koncertów w całej Polsce, gdzie szybko doczekał się sporej grupy słuchaczy. W drugim roku działalności zaczęliśmy grać jeszcze więcej koncertów (około 65 w roku) i nagraliśmy demo "Lubieżny Andrzej" z pomocą kolegów z Akademii Muzycznej-takie z okładką i filmem, które bardzo licznie się rozeszło wśród ludzi. Bardzo nam też pomógł Internet - ze strony ściągnięto nasze numery blisko 18 tysięcy razy, a to niemało. W maju 2004 pojechaliśmy na naszą pierwszą trasę do słonecznej ITALII, potem koncerty na Słowacji i Ukrainie. Mamy już zaproszenia na następne wyjazdy do kochanej Unii. Jest coraz lepiej. Wystarczy tylko chcieć i się nie poddawać.
W kwietniu 2005 roku podpisaliśmy kontrakt z wytwórnią OFF MUSIC, nagraliśmy teledysk do "Trabant Drajwera" i co najważniejsze - płytę !!! i 14 października 2005 spełniło się nasze pierwsze marzenie - na pólkach salonów muzycznych z niemałą pompą ukazała się piękna, dopracowana, maksymalnie zakręcona i pozytywna płytka "Fanki Pisk". To dla nas bardzo ważne wydarzenie- uwieńczenie prawie trzech lat pracy. Dodam że płytka ma bardzo dobre recenzje w mediach i w szybkim tempie znika z półek. Już w pierwszych tygodniach po premierze zagraliśmy kilka koncertów w Polsce i na Słowacji, a jesienią 2006 roku szykujemy trasę koncertową, która rozsieje "Fanki Pisk" po Polsce i dalej.
Na początku maja 2006 wyruszyliśmy w 10-cio dniową podróż do słonecznej Grecji i zagraliśmy koncert m.in. w Atenach w ramach ogromnego "Europejskiego Forum Społecznego" w towarzystwie niemieckiej słynnej niemieckiej grupy "Chicks on Speed" oraz Greckiej gwiazdy- "MIKRO". W czerwcu 2006 w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki WISŁOSTRADA - Kochankowie zagrali koncert u boku legendarnej brytyjskiej formacji ZION TRAIN.
Skład:

  • Sebastian Maliszewski - wokal, konga
  • Tomasz Robaczewski - klawisze
  • Michał Pałka - gitara basowa
  • Łukasz Morawski - gitara solowa
  • Dariusz Daniszewski - perkusja
  • Lena Zuchniak - saxofon
  • Filip Mazur - trąbka
  • Karol Gołowacz- saxofon
  • Tomasz Dworakowski - puzon

Kontakt: Sebastian Maliszewski tel.+48 601309010; piespiordel@wp.pl; www.ssl.art.pl

To jedenasty już koncert na barce Herbatnik z cyklu Światła Portu Czerniakowskiego, realizowanego przez Fundację Ja Wisła przy wsparciu Biura Muzyki i Teatru miasta stołecznego Warszawy. Prosimy o zabranie karimat lub kocy do siedzenia, a osoby palące o pamiętanie że w środowisku nie jesteśmy sami i zaopatrzenie się w mobilne popielniczki, to proste.